0616774550 info@123bpm.nl

WLTP-formule

Met ingang van september 2017 wordt de CO2-uitstoot voor nieuwe auto’s berekend aan de hand van de WLTP-formule (http://wltpfacts.eu/). Er gelden overgangsregelingen/implementeringstermijnen. In 2019 wordt de uitstoot voor iedere auto verplicht gemeten op basis van de WLTP-formule.

Kort gezegd leidt deze formule tot een hogere CO2-uitstoot. In het verlengde daarvan wordt ook de BPM hoger.

De Regering heeft er echter voor gekozen tot 2019 de oude NEDC-formule toe te passen bij de berekening van de BPM. Dat betekent dat in 2017 en 2018 de hogere CO2-uitstoot, gemeten volgens de WLTP-formule, geen gevolgen heeft voor de BPM.

Voertuigfabrikanten zullen tot 2019 op het CVO twee gecombineerde CO2-uitstoten vermelden. Als op een CVO enkel de WLTP-uitstoot staat vermeld, dan moet deze uitstoot worden omgerekend naar de NEDC-uitstoot. Dat doet de RDW via de rekentool CO2MPAS (https://co2mpas.io/).

Wij verwachten geen grote problemen bij de invoering van de WLTP-formule voor officieel ingevoerde auto’s (nieuwe auto’s). Voor parallel ingevoerde gebruikte auto’s kunnen er mogelijk wel problemen ontstaan. Op dit moment is namelijk niet bekend hoe buitenlandse keuringsinstanties omgaan met de vaststelling van de CO2-uitstoot (volgens de oude of de nieuwe formule?). Als er geen CVO voorhanden is, maar slechts een buitenlands kenteken, dan kan niet worden gecontroleerd op basis van welke formule de CO2-uitstoot is vastgesteld. Mogelijk wordt er dan te veel BPM berekend.

In 2019 wordt het tarief van de BPM gebaseerd op de CO2-uitstoot volgens de WLTP-formule, zodat de BPM op dat moment omhoog gaat.