Don’t be gentle with a renal
ECLI:NL:HR:2020:331
Het is een feit van algemene bekendheid dat huurauto’s niet als goed huisvader worden beheerd. Niet omdat deze auto’s slechts aan baldadige vakantiegangers worden verhuurd, maar omdat ze in een korte periode intensief bedrijfsmatig worden gebruikt door een groot aantal verschillende berijders. Huurauto’s zijn daardoor minder geliefd en minder waard.
In Duitsland is het zelfs verplicht melding te maken van een verleden als huurauto, bij gebreke waarvan de koop kan worden ontbonden. Vergelijkbaar dus met de situatie in Nederland, waarin ontbinding gerechtvaardigd is als de verkoper een ernstige ex-schade verzwijgt.
Omdat huurauto’s minder waard zijn, kent bijvoorbeeld het koerslijstprogramma van X-Ray de mogelijkheid een “ex-rental” correctie door te voeren. In de onderhavige procedure bij de Hoge Raad stond de vraag centraal of een dergelijke correctie ook kan worden toegepast als de ter registratie ingevoerde auto geen verleden heeft als huurauto.
Logischerwijs beantwoordt de Hoge Raad deze vraag ontkennend. Een verleden als huurauto is een belangrijke en kenmerkende voertuigeigenschap die een waardecorrectie rechtvaardigt. Als een auto geen huurverleden heeft, dan is het niet juist hiervoor een correctie toe te passen. Het Europese recht, in het bijzonder artikel 110 VWEU, noopt daar ook niet toe. Een auto met een huurverleden kan namelijk niet dienen als referentieauto voor een auto zonder huurverleden, omdat deze auto’s niet in eenzelfde economische context en concurrentiepositie staan en niet in dezelfde behoefde van de consument voorzien.
In rechtsoverweging 2.3.3 stelt de Hoge Raad dat wanneer de belastingplichtige voor zijn aangifte gebruik maakt van een in de handel algemeen toegepaste koerslijst waarin “ex-rental” niet als variabele is opgenomen, ervan moet worden uitgegaan dat dit gegeven bij de waardebepaling volgens deze koerslijst niet relevant is. Het staat de belastingplichtige in dat geval niet vrij om – los van de gekozen koerslijst – een vermindering wegens “ex-rental” in aanmerking te nemen, aldus de Hoge Raad. Het voorgaande laat naar mijn mening onverlet de mogelijkheid om bij de aangifte een taxatierapport te overleggen waarin de inkoopwaarde wordt vastgesteld aan de hand van een koerslijst, bijvoorbeeld AutotelexPro, waarin afzonderlijk een waardecorrectie vanwege het verleden als huurauto wordt opgevoerd. AutotelexPro kent immers geen correctie voor “ex-rentals”, zodat een afzonderlijke correctie – los van de gekozen koerslijst dus – gerechtvaardigd is.