085 130 58 21 info@123bpm.nl

Ingevoerde auto’s met zeer lage kilometerstanden zijn ‘nieuwe auto’s’

HR,16 oktober 2020 18/03720, ECLI:NL:HR:2020:1528

Nieuw of gebruikt? Slechts de kilometerstand is van belang

In het arrest van 29-05-2009[1] geeft de Hoge Raad een toetsingskader: een auto is nieuw als deze na vervaardiging ervan niet of nauwelijks is gebruikt. Dit toetsingskader wordt herhaald in de arresten van 14-09-2012[2] en 27-01-2017.[3] Het komt niet als een verassing dat de Hoge Raad in het onderhavige arrest dit toetsingskader nogmaals herhaalt.

Over de vraag wanneer een auto nieuw of gebruikt is, met andere woorden of bij de aangifte een afschrijving op de BPM kan worden geclaimd, wordt zo vaak geprocedeerd, dat de Hoge Raad het kennelijk belangrijk vond de rechtsvraag nogmaals te beantwoorden met een zodanige motivering, dat het voor eens en altijd duidelijk is.  

De Hoge Raad overweegt dat een auto gebruikt is als dit blijkt uit het aantal gereden kilometers.[4] Andere omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een eerdere registratie, het bouwjaar, de overjarigheid (lees: oud model), verstreken fabrieksgarantie, transportschade, diefstalschade, of welke vorm van schade dan ook, zijn niet relevant.

De Hoge Raad overweegt ten overvloede dat het redelijkerwijs niet voor twijfel vatbaar is dat dit toetsingskader in overeenstemming is met het Europese recht, meer specifiek artikel 110 VWEU. Volgens de Hoge Raad Staat het gemeenschapsrecht dus niet in de weg aan de uitleg van een nationale wettelijke regeling, krachtens welke bij de beantwoording van de vraag of in het kader van de referentietoets sprake is van een nieuwe of gebruikte auto, enkel wordt getoetst of de auto voldoende kilometers op de teller heeft en voor het overige voorbij wordt gegaan aan andere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de mededinging of concurrentieverhoudingen. Omdat er geen prejudiciële vragen zijn gesteld, zullen we nooit weten of dit juist is. 

De afdracht van BTW bij verkoop van nieuwe auto’s

In de praktijk komt het zeer regelmatig voor dat een auto wordt verkocht die op grond van het toetsingskader van de Hoge Raad als nieuw moet worden beschouwd, terwijl deze reeds is geregistreerd in het kentekenregister (in Nederland of in het buitenland). Het is in de autobranche gebruikelijk om in zo’n situatie het BPM-bedrag op de factuur te verminderen overeenkomstig artikel 8d Uitvoeringsregeling Wet BPM, ook als op aangifte de ingevolge artikel 9 Wet BPM verschuldigde Bruto BPM op aangifte is afgedragen. Op de factuur staat dan dus niet de Bruto BPM vermeld, maar de rest-BPM. In sommige auto-facturatieprogramma’s gebeurt dit automatisch. 

Bij de verkoop van een auto moet de BTW worden berekend. De BTW wordt berekend over de nettoprijs, niet over de BPM.[5] Als op de factuur een afschrijving op de BPM wordt berekend, wordt bij een gelijkblijvende verkoopprijs de nettoprijs verhoogd met hetzelfde bedrag waarmee de BPM is afgeschreven. Als gevolg hiervan wordt een te hoog bedrag aan BTW gefactureerd en op aangifte afgedragen.


[1] nr. 08/00824, LJN BI5100, BNB 2009/186.

[2] ECLI:NL:HR:2012:BX7199.

[3] ECLI:NL:HR:2017:78.

[4] In de feitenrechtspraak wordt in het algemeen aanvaard dat een auto met 1.000 KM gebruikt is, maar op basis van het arrest van de Hoge Raad van 16-10-2020, ECLI:NL:HR:2020:1666, kan worden verdedigd dat 881 KM ook voldoende is.

[5] zie artikel 8, vijfde lid, onderdeel d Wet OB jo artikel 4, tweede lid, Uitvoeringsbesluit OB.