085 130 58 21 info@123bpm.nl

Blindstaren op elektrische auto’s?

In het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Autobelastingen als beleidsinstrument’[1], wordt gewaarschuwd dat de opkomst van elektrische auto’s tot aanzienlijke belastingderving leidt. Bovendien komen de belastingvoordelen voor elektrische auto’s grotendeels terecht bij zakelijke rijders. Tenslotte is de klimaatwinst van de fiscale stimulering eveneens zeer beperkt.

Dat laatste wordt met klem betwist door de staatssecretaris. Volgens hem bedroeg de CO₂-uitstoot van personenauto’s in 2019 circa 10% van de totale broeikasgasemissies in Nederland. Als de hele vloot is geëlektrificeerd verdwijnt deze uitstoot volgens hem geheel. Elektrisch rijden leidt primair tot een lagere CO₂-uitstoot, maar bijvoorbeeld ook tot gezondere lucht, minder geluidsoverlast en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Dit zijn neveneffecten die ook van belang zijn, aldus de staatssecretaris.

Ik vraag me af of elektrisch rijden de oplossing is voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en de andere door de staatssecretaris genoemde neveneffecten. Moeten we ons blindstaren op elektrische auto’s?

Volgens TNO is het belangrijk dat behalve in elektrisch rijden ook wordt geïnvesteerd in onderzoek naar andere energiebronnen, zoals waterstof – en verbrandingsmotoren.[2] Verschillende marktpartijen, waaronder BOVAG en ACEA, benadrukken dat schone dieselmotoren hard nodig zijn om klimaatdoelen te halen.[3] Ook de consumentenbond concludeert dat moderne dieselmotoren net zo schoon zijn als elektrische auto’s.[4] De Mercedes-Benz C 220 Diesel bijvoorbeeld, is net zo schoon als een volledig elektrische auto.[5]

Carbon Footprint

Maar hoe kan dit, vraag u zich wellicht af? Want elektrische auto’s stoten toch geen uitlaatgassen uit, en fossiele auto’s wel?

De nieuwste milieu inzichten zijn gebaseerd op het ‘bron tot wiel’-principe. Daarbij wordt het totaal aan milieuvervuiling gebaseerd op (a) het brandstofverbruik, (b) de productie, distributie en opslag van de brandstof en (c) de productie, het verschepen en het recyclen hiervan. In Amerika wordt deze meetmethode ‘Carbon Footprint’ genoemd en worden auto’s op deze manier beoordeeld met het oog op klimaatdoelen. Bent u benieuwd wat de ecologische voetafdruk van uw auto is? Neem dan eens een kijkje op www.carboncounter.com.


[1] https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2020/06/24/autobelastingen-als-beleidsinstrument.

[2] https://innovationorigins.com/nl/tno-helmond-schrijf-de-verbrandingsmotor-niet-af/.

[3] https://nieuws.mazda.nl/schone-dieselauto-nodig-voor-klimaatdoelen-mazda-skyactiv-x-biedt-oplossing/.

[4] https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/.

[5] https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/uitstoottest-mercedes-diesel-net-zo-groen-als-ev/.