085 130 58 21 info@123bpm.nl

Zorgen schone auto’s voor een lege schatkist?

De staatssecretaris waarschuwt dat in de nabije toekomst veel meer elektrische auto’s zullen worden verkocht dan voorspeld in het Klimaatakkoord. Als gevolg daarvan worden de daarin verankerde financiële kaders voor het stimuleringsbeleid ruimschoots en structureel overschreden. Dat leidt tot een aanzienlijke derving van belastinginkomsten, althans een budgettaire overschrijding van ruim
€ 570 miljoen euro (waarvan een aanzienlijk deel door accijnsdervingen).

De rekenkamer waarschuwde eerder al in zijn rapport ‘Autobelastingen als beleidsinstrument’[1] dat de opkomst van elektrische auto’s tot een aanzienlijke belastingderving leidt. En bovendien dat de klimaatwinst van fiscale stimulering van elektrische auto’s zeer beperkt is, maar dat is een andere discussie.

De waarschuwingen zijn niet onopgemerkt gebleven; op dit moment wordt op het Ministerie hard gewerkt aan het Wetsvoorstel Belastingplan 2022. Daarin wordt de aanscherping van de CO2-schijfgrenzen voor de jaren 2022 tot en met 2025 in verband met autonome vergroening door elektrische auto’s doorgevoerd.

Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa niet meer bedragen dan 95 gr/km (conform testmethode NEDC2).[2] Overschrijding leidt tot flinke boetes. Fiat Chrysler bijvoorbeeld, kan in 2021 een boete van 2,5 miljard euro verwachten.[3] Omdat autofabrikanten alles in het werk zullen stellen de CO2-uitstoot van hun vloot te minimaliseren, en dit naar verwachting door nieuwe (hybride) technieken snel zal worden gerealiseerd, zal de Overheid de uitstootwaarden goed in de gaten moeten houden om belastingerosie te voorkomen.

De grootste CO2-winst wordt behaald door elektrische en hybride auto’s. Deze groep zorgt ook voor de grootste belastingderving. Electrische auto’s moeten echter iedere dag worden opgeladen en dat kost een hoop elektriciteit. Ik hoop dat de daarover geheven energiebelasting wordt verdisconteerd in de aanscherping van andere (schijfgrenzen van) belastingmiddelen, zoals de BPM.   


[1] https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2020/06/24/autobelastingen-als-beleidsinstrument.

[2] Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe personenauto’s, in het kader van de communautaire geïntegreerde benadering om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken.

[3] https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/28750/geen-autofabrikant-gaat-europese-co2-norm-van-95-gram-halen.