085 130 58 21 info@123bpm.nl

Geen fundamentele wijziging

De staatssecretaris herhaalt dat hij in het kader van de aanpak van de knelpunten bij import van gebruikte auto’s geen fundamentele wetswijzigingen wil doorvoeren. Een systeem zoals bijvoorbeeld in België bestaat, waarbij iedere overschrijving van een kenteken op naam van een opvolgende koper een nieuw belastbaar feit oplevert, zal niet worden ingevoerd.

Controle door de RDW

De staatssecretaris is nog steeds voornemens de controle van
auto’s waarvan de vermindering in de zin van artikel 10 Wet BPM wordt
vastgesteld aan de hand van een koerslijst of taxatierapport aan de RDW uit te
besteden. Als de RDW misstanden constateert, twijfelt of van mening is dat
nader onderzoek nodig is, dan kan de Belastingdienst de Dienst Domeinen
inschakelen voor een hertaxatie. De kosten daarvan komen voor rekening van de
belastingplichtige.

Weigering fiscaal akkoord

Een nieuw element in de voorgenomen plannen van de staatssecretaris is het weigeren van het fiscaal akkoord in die gevallen waarin de auto niet bij de Dienst Domeinen wordt getoond. 

Het fiscaal akkoord betekent dat de Belastingdienst aan de RDW een seintje geeft, zodra de verschuldigde belasting is voldaan. Daarna gaat de RDW over tot het registreren van een kenteken op naam van een (rechts)persoon. In tegenstelling tot reguliere aangevers, wordt bij vergunninghouders in de zin van artikel 8 Wet BPM het fiscaal akkoord van rechtswege verleend nadat bij de RDW de aanvraag tot de afgifte van een (ongedateerd) kenteken is gedaan.

Over het niet-tonen van een auto bij de Dienst Domeinen heeft de Hoge Raad recent een arrest gewezen[1] waaruit volgt dat er geen juridische consequenties zijn verbonden aan het niet-tonen van een auto bij de Dienst Domeinen, meer specifiek dat hierdoor geen sprake is van een verzwaring van de bewijslast van de belastingplichtige.

Als het fiscaal akkoord kan worden geweigerd ingeval van het niet-tonen van een auto bij de Dienst Domeinen, dan heeft de Belastingdienst een zeer krachtig pressiemiddel in handen. Zonder fiscaal akkoord kan het kenteken immers niet worden tenaamgesteld. De belastingplichtige heeft dan geen andere keuze dan te voldoen aan de oproep te auto aan te bieden voor een hertaxatie.

In het licht van de plannen van de staatssecretaris om de kosten van de hertaxatie bij de belastingplichtige in rekening te brengen, verwacht ik dat er weinig animo zal zijn de auto bij de Dienst Domeinen te tonen. Maar als dit ertoe leidt dat geen fiscaal akkoord wordt gegeven, dan zullen de belastingplichtigen eieren voor hun geld kiezen en naast de aanzienlijke transportkosten ook de kosten van de hertaxatie voor hun rekening moeten nemen.


[1] HR 21-02-2020, nr. 18/02169, ECLI:NL:HR:2020:318.